vrijdag 16 december 2011

Pop up! Het boek uit de band gesprongen

In het Veluws Museum Nairac in Barneveld  is een grote selectie te zien uit het rijk geschakeerde aanbod van pop up boeken vanaf het begin van de twintigste eeuw tot nu, waaronder enkele zeldzame exemplaren. Vanaf 22 november is het accent in deze veelzijdige expositie verschoven naar de kerst. Prachtige kerststallen, de beroemde Kerstvertelling van Dickens met de gierige Scrooge en uitbundig versierde kerstbomen zorgen voor een warm gevoel van nostalgie. Hedendaagse papierkunstenaars zijn ook ruim vertegenwoordigd. Papiergeweldenaar Robert Sabuda met zijn betoverende papieren sneeuwlandschappen, rendieren die bijna uit het boek lijken te springen en de artistieke abstracte vormexperimenten van David Carter en Yevgeniya Yeretskaya zijn ruim vertegenwoordigd. De tentoonstelling is verlengd tot 7 januari 2012. Tekst en foto Veluws Museum Nairac.


Informatie: http://nairac.nl/

7 opmerkingen:

  1. Oh wat LEUK! Zulke boeken en kunstwerkjes vind ik altijd geweldig. Je kijkt je ogen uit. Het straalt altijd zoiets gezelligs uit. Moest een beetje dichterbij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pop-up boeken geven altijd net een beetje meer aan een boek. Ik heb nog ergens een Doornroosje.
    Met die sneeuw lijkt me ook wel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een heerlijke en inspirerende tentoonstelling - ik ben er geweest ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé, wat leuk dat je hier aandacht aan besteed!! Ik heb de andere Pop-up tentoonstelling bezocht, was ook zeer de moeite waard, ik ga eens kijken of ik voor deze ook tijd kan maken. Ik zet het gewoon in de agenda. Is practisch om de hoek bij mij. Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat toevallig, koop ik net gisteren een pop-up boek voor de kersttijd: besteed jij er een logje aan! Jammer dat Barneveld niet echt naast de deur ligt, maar wie weet.... in de kerstvakantie misschien? Dank voor de tip! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik was als kind verslaafd aan pop upboeken...ik had er een paar van sprookjes. erg leuk deze met de sneeuw! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit soort boeken is zó prachtig.. Ik heb er zelf eentje over het alfabet. Heel voorzichtig mee omgaan is het motto. In de bibliotheek hebben we ook schitterende: Rupsje Nooitgenoeg o.a. Ze kunnen niet in de uitlening - wel zo nu en dan in een vitrine om toch bekeken te worden.

    BeantwoordenVerwijderen