woensdag 22 februari 2012

Burleigh servies

Burleigh(Burgess Dorling & Leigh) is een Engels familiebedrijf, dat in 1851 werd opgericht. Sindsdien wordt er Engels aardewerk geproduceerd en vanaf 1889 vindt dat plaats in de Middleport Pottery in Stoke-on-Trent in het graafschap Staffordshire.

De producten worden handgemaakt volgens een 200 jaar oude transferprinttechniek, waarbij geprint papier op het aardewerk wordt aangebracht en daarna het glazuren volgt. Dit was ooit een gemeenschappelijk proces in de Engelse aardewerkindustrie, maar nu zeer zeldzaam. Veel bedrijven bestaan al jaren niet meer en patronen werden overgenomen door Burleigh.


Burgess Chintz

Asiatic Pheasants


Calico

Arden

Prachtige decors als, Calico, Asiatic Pheasants, Arden, Bluebird, Willow, Burgess Chintz, Felicity. Blauw en wit is een combinatie die veel voorkomt in het assortiment, maar er zijn ook andere kleuren.

In 1999, toen het slechter ging met het bedrijf, werd het overgenomen door Rosemary en William Dorling. Door hun inzet kwamen de producten weer volop in de belangstelling. In 2010 werd het bedrijf overgenomen door Denby Holdings Ltd, de bekende Britse keramiek- en consumptiegoederen fabrikant.


Calico

Asiatic Pheasants


Willow


De collages heb ik gemaakt met foto's van de website.

Informatie: https://www.burleigh.co.uk/

Debi en Diana hebben een bezoek gebracht aan het bedrijf. Ze doen daar op hun blogs verslag van, met veel mooie foto's.

http://debikirksey.blogspot.com/2010/11/field-trip-to-potteries.html
http://pilgrimandpie.blogspot.com/2011/04/blue-and-white-burleigh-ware.html

24 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige serviezen en prints zijn dit. In beide kleuren vind ik ze helemaal geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn echt mooie serviezen Willy, ik zie ze hier veel LOL. Die blauwe theepot spreekt me wel aan, maar nee ik heb er te veel:))
    Lieve groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh wat is dit weer mooi ,ben gek op servies soort familie tik,samen met mijn zussen.
    heb zelf dus ook veeeeel blauwwwwwwwwwww servies,heerlijk.gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig serviesgoed,de rood-en rose vind ik erg mooi.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldige serviezen, het roze met wit is mijn favoriet!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit met mijn gezicht tegen het beeld geplakt.......dat begrijp je natuurlijk Willy.....helemaal mijn ding.....heel erg mooi.....zou niet weten wat voor kleur ik zou kiezen.....vind ze allemaal wel prachtig.....ga vlug even kijken bij de andere.....ik heb weer genoten van je post.
    Nog een fijne avond & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor het servies in het rood zou ik wel een grote plaats in mijn kast willen vrijmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, echt engels dat zie je wel !
    Mooi hoor, erg leuk.
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier word ik dus heel erg hebberig van. Blauw heeft de voorkeur maar als ik iets van de andere kleuren zou vinden is dat ook goed.
    Groetjes.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat goed dat dit prachtige, traditonele porselein toch blijft geproduceerd worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het visitekaartje van Burleigh, het bekende bloemetjes servies.
    Ik ben helemaal weg van de theepotjes en de kannen.
    Tijdloos en prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Wlly,

    Prachtig en romantisch serviesgoed,blauw serviesgoed trekt altijd mijn aandacht,leuke post...die mij even op deed staan om onder het presenteer schaaltje met blauwe bloemen decor te kijken wat ik jaren geleden van schoonmoeder kreeg,en jawel hoor...ik zie de stempel staan van ARDEN Burleigh.
    Het doet me altijd denken aan het decor van Beatrix serviesgoed wat geproduceerd werd in 1938 ter ere van de geboorte van Koninging Beatrix door Societe Ceramique, waar ik ook 'n melkkannetje van heb in mijn oude melkkannetjes verzameling.
    Ik vergelijk het nu weer en zie dat het bijna identiek is.

    Willow borden heb ik ook een heel stapeltje van P.Regout/Maastrichts aardewerk.
    en nog veel meer onderdelen van oud blauw serviesgoed wat ik vaker door elkaar gebruik bij 'n brunch.

    Ben ook al gaan kijken bij de andere blog dames die jij link, heel interessant om te lezen en kijken.

    Bedankt voor het delen!!!

    Lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat geweldig mooi is dit, jammer dat je het zo weinig hier ziet.
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi servies lijkt veel op regout servies.......leuke post !!...liefs Ria...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serviezen en leuk met die informatie erbij. Ik had ooit eens een beker van het blauwe servies, helaas al gebroken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Willy,
    Wat ben je weer mooie spullen tegengekomen. Echt prachtige sfeervolle serviezen.

    Hartelijke groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige serviezen, en in het rood zou ik er nog wel een plekje voor vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oohhhh, wat vreselijk mooi!!! Mijn eerste indruk is: blauw!! Maar als ik dan dat rood/roze zie, dat is ook zo prachtig....! Ik ga nu eerst even heerlijk met een kopje koffie in mijn Hema-bekertje van 1 euro genieten van de prachtige foto's en dan droom ik langzaam weg.... Heerlijk logje Willy!! Liefs!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Willy wat heb je hier weer prachtige foto (-collages) bijgeplaatst. Wederom compliment voor je goede fotografie want het is echt niet makkelijk om dit zo mooi en vanuit het goede standpunt op de foto te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hoor je mij vallen...als een blok!!! en net als de voddenkleden...ik kan niet kiezen!!! blauw...rood....nou alles dan maar! t past ook mooi bij elkaar trouwens...probleem opgelost! Fijn weekend!! Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. I have never seen black Blue Willow pattern before. How pretty that is! I have some of it in the blue and it never goes out of style.

    Hugs en groetjes ~
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik weet niet mer waar het is - even googlen - maar er is ergens een outlet winkel van Burleigh waar servies met kleine foutjes voor weinig geld aangeboden wordt. Twee jaar geleden heb ik in een brocantewinkeltje een zacht blauw suikerpotje gekocht waar ik regelmatig even naar moet kijken, zo mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh wat is dit toch prachtig, Willy. Daar zou ik ook wel eens een high tea mee willen hebben. Prachtig. Maar welke ik het mooist vind? Bij blauw zat ik al te "kwijlen", maar bij rood en zelfs zwart uit ik alleen nog maar meer ohs en ahs.

    BeantwoordenVerwijderen