woensdag 22 augustus 2012

Museum Schokland

Vanaf URK rijden we naar Schokland. Schokland was tot 1942 een eiland in de Zuiderzee. Het behoort nu tot de Noordoostpolder en is omgeven door land. In de Middensteentijd was er al bewoning, maar toen was het nog geen eiland. Pas in de Middeleeuwen werd het door het afkalven van het land een eiland in de Zuiderzee. In 1825 werd het eiland getroffen door een watersnoodramp en stond het geheel onder water. In 1859 werd het eiland in opdracht van Koning Willem III ontruimd omdat de veiligheid voor de bewoners niet langer kon worden gegarandeerd. Schokland behoort sinds 1995 tot Unesco Werelderfgoed.


Op Middelbuurt, één van de drie terpen, ligt Museum Schokland. Het bestaat uit een aantal gebouwen en een kerk uit 1834. Hier tref je informatie aan over de geschiedenis van Schokland, het leven met- en het voortdurende gevecht tegen het water en de geologie en archeologie van de Noordoostpolder. Interessant is ook de film die te zien is.







Het kerkje van Middelbuurt en de zeewering.
 


 De geschiedenis van het eiland - Eve Ingalls.



Geen weg terug - Kiny Copinga.



Het kerkje is een geschikte locatie voor de tentoonstelling Broeders in Kunst en Kerk, schilderijen van kerkinterieurs van Henk Helmantel en Maarten 't Hart. Een prachtige tentoonstelling van deze vrienden, nog te zien tot en met 31 december 2012.




Informatie:
https://schokland.nl/
http://whc.unesco.org/en/list/739
http://www.helmantel.nl/
http://www.maarten-thart.nl/

12 opmerkingen:

  1. Wat heeft nederland toch veel mooi's in huis.
    Fijne dag.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, daar ben ik lang niet geweest, zeg. Wat laat je weer prachtige foto's zien, van Schokland en Urk. Vroeger kwam ik er wel, met mijn opa en oma, mar er is nu zoveel veranderd, en veel herinner ik mij ook niet. Grappig dat je zegt dat je OP Urk woont. Een collega/vriendin van mij woont OP Marken, ook zo schilderachtig. Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat ik door jouw eens op schokland kon kijken!
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat laat je ons veel mooie plekjes zien in de vakantie, Willy!
    Mooi!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heey leuk daar zijn wij z'n drie jaar geleden voor het laatst geweest, heb is daar zo lekker rustig. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed idee om daar weer eens naar toe te gaan. Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. What a beautiful place. If I understand it right the whole island has been under water. Have a great day.

    Kram
    Elna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lek om dit te lezen, ik denk ook dat ik er eens naartoe ga want mijn grootouders en mam hebben daar in de buurt gewoond,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Willy,
    I think you are giving free culture service to all of us :) and it is always pleasure to join your trips!

    Thanks for such lovely sharing!
    Greetings,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat geef je toch altijd weer fantastische tips voor speciale uitjes in ons kleine, maar zeer veelzijdige, land.Ik heb gewoon geen tijd meer om naar Frankrijk of Zweden te gaan als ik ook alles in Nederland wil bekijken.heel erg bedankt in ieder geval.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt alvast en tipje van de sluier opgelicht over Schokland.Als ik naar mijn broer in Friesland rijdt,kom ik er langs en denk ik steeds weer dat ik dat ook nog wil zien.Misschien volgend jaar...wil nog zoveel dingen in Nederland zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige fotos en post, als ik volgend jaar met de kids naar Nederland ga, zal ik zeker een aantal van de musea/plaatsen van je blogposts bezoeken! Nederland is echt een prachtig land!

    BeantwoordenVerwijderen