donderdag 15 oktober 2015

Wandelen op Landgoed Mariëndaal

Landgoed Mariëndaal ligt ten westen van Arnhem en is in bezit van Geldersch Landschap en Kasteelen. Het is tien uur  als we de auto op de parkeerplaats aan de Schelmseweg parkeren. Op het informatiebord is o.a. te lezen dat er vroeger een augustijnenklooster op het landgoed heeft gestaan en dat er nog zes landgoederen in de buurt zijn. Tezamen wordt het gebied Mariënborn genoemd, naar het voormalige klooster. De 3 km lange wandelroute die wij gaan volgen wordt aangegeven met rode paaltjes en kan d.m.v. verbindingsroutes gecombineerd worden met wandelroutes op de andere landgoederen. Wij starten op het hoogste punt van het landgoed en kunnen meteen al genieten van een prachtig uitzicht. Eerst wandelen we over verharde lanen met statige beuken en er tussendoor zien we de glooiende weilanden. Dan gaat het over slingerende bospaden en komen we bij de sprengen uit.







Waar het fout is gegaan weet ik niet, maar we hebben een stuk van de route gemist. We staan nu voor het voormalige landhuis, maar we hadden ook nog langs de Christuskoepel en de zorgboerderij met de theeschenkerij moeten komen. We slaan linksaf naar het treinviaduct. Daar zien we een wegwijzer naar de theeschenkerij. Wij hebben wel zin in een kop koffie en besluiten er alsnog naartoe te wandelen. Het is binnen warm en ziet er leuk uit, maar we gaan aan de voorkant van de boerderij in het zonnetje zitten.









Vanaf de theeschenkerij komen we toch nog langs de Christuskoepel. Deze koepel dateert niet uit de tijd van het klooster, maar werd in 1939 gebouwd n.a.v. de oproep van Koningin Wilhelmina tot morele herbezinning. Als we even later weer bij het voormalige landhuis staan, vervolgen wij de route van de rode paaltjes. Dan zien we de 'Groene Bedstee'. Dat is een lange door beuken gevormde berceau en dateert uit 1865. Op het informatiebord en website wordt een lengte van 650 meter aangegeven, maar in de folder heeft men het over 400 meter. Lang is het in ieder geval.








Als we aan het eind uit de berceau komen staan we voor de boerderij van het landgoed. Wat een prachtige plek om te wonen. We zijn nu bijna aan het einde van de route, maar wandelen nog een stukje terug om vanaf een ander punt goed zicht te hebben op de 'Groene Bedstee'.







Informatie Landgoed Mariendaal: www.glk.nl/landschap-kastelen/locatie/?locatie=130
(op de website kun je onderstaande wandelfolder downloaden)
Informatie Zorgboerderij en Theeschenkerij: www.hoevekleinmariendaal.nl/


21 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige route en zelfs voor onze 14-jarige gestippelde te doen ;-), in gedachten zijn we met jullie meegewandeld,
    bedankt!
    gr. Francisca

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Héérlijk om te lezen, ik zie me er zo lopen zonder horrorknie. wat een adembenemende mooie plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Willy, je hebt er weer een prachtige wandeling en verhaal van gemaakt, dit is zo genieten.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. herrlich! da möchte man gleich loslaufen ...
    einen schönen oktober wünscht dir elvi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er daar prachtig uit. Mooie fotos heb je weer gemaakt zodat we even mee kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De link heb ik meteen onder mijn favorieten weggezet! Lijkt mij een hele mooie wandeling, bedankt voor de tip.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lovely! The Christ Dome is wonderful.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor de heerlijke zonnige wandeling op deze regenachtige namiddag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke wandeling terwijl het hier buiten giet!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een paar jaar geleden hebben wij hier ook gelopen. Een prachtige route. Leuk om het door jouw ogen weer te zien.

    Fijne avond!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie wandeling en die 'Groene Bedstee' daar had ik al meer over gehoord en daar wil ik ook nog eens gaan wandelen, wat een schitterende oude berceau is het.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 5 Jaar op 's Koonings Jagt gewerkt, 40 jaar geleden. Vaak langs gefietst, nooit echt gewandeld. Was toen ook geen tijd voor. Nu denk ik: ik heb veel gemist. Mooi, de moeite om nog eens naar toe te rijden. Bedankt. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oeh, daar heb ik slechte herinneringen aan. Ik wandelde daar eens toen er letterlijk en volkomen uit het niets iets in mijn been schoot. Ik kon niet meer voor of achteruit en ben met een taxi opgehaald. Weet tot op de dag van vandaag niet wat er aan de hand was. Maar het ziet er prachtig uit. Misschien moet ik nog maar eens een nieuwe poging wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hé dat ken ik! Daar wandelen wij ook nog wel eens, mooi is het daar inderdaad. Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige route ....mooie die bomen .....mooie natuuur ..
    ik geniet elke keer weer van je mooie berichten ...
    en zo zie nog iets van Nederland ....
    Een fijn weekend ....groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste Willy,
    Jullie zijn bevoorrecht om zulke prachtige wandelgebieden te hebben! Die groene bedstee is heel bijzonder en het werkt in de winter tegen de koude wind en ook tegen regen beschermt het.
    Erg mooie foto's weer!
    Lieve groetjes,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat mooi is het op Mariëndaal Willy. Die wandelbestemming houden we in gedachten! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Willy,
    Jij weet toch wel allemaal mooie plekjes te vinden hoor. Ik was zelf afgelopen woensdag nog op de Posbank met mijn broer. Niet om te fietsen dit keer, maar om er een mooi eind te wandelen. Tenminste dat was de bedoeling, maar het ging regenen. Eerst zachtjes maar toen steeds harder en in de regen wandelen vind ik echt niet te doen. We zijn toen maar Arnhem in gegaan.
    Maar hier waar jij ons nu mee naar toe neemt, daar wil ik ook graag eens een keer naar toe. Mooie foto's. Moet heerlijk geweest zijn, zeker met een zonnetje...
    Fijn weekend, geniet ervan...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh Willy... even weer terug op het plekje waar onze liefde begon...... Nog steeds gaan we af en toe terug rond onze trouwdag...... Voor ons een heel bijzonder plekje.....
    Herfstige groetjes van huis tot huis, Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie wandeling! Dank je wel en ook voor alle info!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie wandeling zeg! Wij wonen daar vlak bij en de afstand is ook goed te doen voor kleine beentjes ;-) Ik onthoud hem!

    BeantwoordenVerwijderen